Svoboda DK (TS) 15
     
  Motor:
  - celou pístní skupinu Vám udělají v brusírně Lopaur v Hradci Králové. Jsou levní, 
  rychlí a mají original výkresy pístu. Postup výroby (Lopaur) … přehonují stávající 
  vložku (vrtání 115mm) na 118mm. Vezmou surový odlitek pístu na motory Liaz (průměr 120mm) 
  a stočí ho na 118mm, vše spasují a dodají pístní kroužky. Jsou schopní udělat i nové 
  vodítka ventilů a na Centrlesu přebrousit ventily. Pístní kroužky mají z Buzuluku, 
  jdou objednat i přímo tam.
  - výfukové ventily a vodítka se hodí s menšími úpravami z nakladače T-174
  - předvstřik 90 mm před úvratí po obvodu setrvačníku
  - originální vstřikovací tryska DC 4S610, lze nahradit DC 12S610 nebo Bosch DN6S1 
  (ekvivalent k té originální DC4S610, ale ono to je vlastně jedno, hlavně když to 
  bude mít podobný úhel a bude stejné velikosti)
  - válečkové ložiska na klikové hřídeli mají označení N 314
  - těsnění pod hlavu - měděný kroužek 145 x 154 x 1,5 mm
  - těsnění mezi vložku a blok motoru - měděný kroužek 135 x 154 x 2 mm
  - klínové řemeny (motor - převodovka) tři kusy 20/14x1650
 
 Jak má vlastně Svoboda 15 vypadat?
 To není zase tak složité, všechno spočívá v tom, zda jsou nohavice zadní nápravy 
 k převodovce přišroubovány (obrázek) (TS 15, r.v. 1948 - 1949), 
 nebo jestli tvoří monolit s převodovkou (obrázek) (DK 15, r.v. 1945 - 1947)
 
 Pokud se jedná o typ DK 15, vepředu jsou 
 disky 3,25-18 s pneumatikami 4,75-18, sedačka viz (obrázek), 
 a to buď s opěrkou, nebo bez. Tyto sedačky se používaly na různé další zemědělské 
 stroje, především sekačky, hrabačky a obracečky za koně. Volant byl svařený z 
 tenkých trubek s vysoustruženým 
 hliníkovým středem (obrázek). Občas jde vidět na 
 prvních Svobodách 15 čtyřramenné volanty shodné s osobními vozy Praga (30. léta), 
 nejsem si však jist, zda se jedná o originál. Barva byla pravděpodobně stejná 
 jako u typu TS 15, tudíž světle zelená.
 Typ TS 15 má vepředu disky shodné například 
 se Škodou Popular, tudíž 16". Sedačka řidiče byla u prvních traktorů shodná s 
 typem DK 15, u pozdějších byla sedačka "lavorová" shodná např. se Zetorem 25. 
 Volant byl taktéž shodný se Zetory 15, 25 (pozor, je to tříramenný s průměrem cca 
 41 cm, nikoliv čtyřremenný s průměrem 44 cm (tyto jsou z Pragy V3S) - vypadají 
 podobně. Svoboda TS 15 v originálním stavu (obrázek), 
 (obrázek) a detail nápisu "Svoboda motor"(obrázek), 
 rozměry nápisu bohužel neznám, nápis je bílý s tmavě modrým "stínováním". 
 Barva traktoru světle zelená (odstín mi bohužel není znám), doplňky červené.
 
 Poznámka pro renovátory:
 - v době vzniku těchto traktorů neexistovaly šípové pneumatiky jaké známe dnes, 
 takže dozadu máme možnost buď sehnat originální, nebo nahradit silničními, 
 nebo použít pneumatiky na Pragu V3S
 - na Svobody 15 se nemontovaly palivové filtry, takže palivo šlo z nádrže přímo 
 do čerpadla a z čerpadla přímo do vstřikovače, a to v obou případech měděnými trubkami, 
 nikoli hadicemi, které se dnes často používají mezi nádrží a čepadlem.
 Odkazy, které se můžou hodit:
Tabulka s utahovacími hodnotami různých šroubů
Výroba palivových kohoutů
 Kalina - výroba těsnění
 Žhavicí svíčky, spirálky do žhaviček, drát do kontrolek